Nemzetközi tanulmányutak tanulságai

Szakértői tanulmányutak tapasztalatai


Innováció és kreativitás a felsőoktatás és a vállalkozások együttműködésében (Litvánia)

Gál Zsuzsanna, Szegedi Tudományegyetem

A vilniusi tanulmányút számos jó példával és gyakorlattal szolgált a felsőoktatás és az üzleti vállalkozások közötti partneri együttműködési lehetőségek kihasználására. Az EU gazdaságpolitikai és oktatáspolitikai fejlesztési stratégiáinak kiemelt célkitűzése az oktatási intézmények és a gazdasági szereplők sokszínű partnerségének előmozdítása, a képzésben rejlő innovatív lehetőségek kihasználása a sikeresebb foglalkoztathatóság elérése érdekében. Az újabb és újabb kihívások megfelelő kezeléséhez elengedhetetlen, hogy a képzési tartalmak és módszerek gyorsan és érzékenyen igazodjanak az állandóan alakuló társadalmi igényekhez, a munkaerő-piaci változásokhoz, így a foglalkoztatók elvárásaihoz.

Tovább a cikkre 

♦ ♦ ♦

Gyakornokok szakmai integrációjának elősegítése (Franciaország)

dr. Jármai Erzsébet, Budapesti Gazdasági Főiskola

Az országok képzési-oktatási rendszere különféle indikátorokkal méri intézményeinek, területi oktatási központjainak működési eredményét. Ilyen mérőszám például a munkaerő-piaci beilleszkedés százalékos aránya a szakmai bizonyítványt szerzett diákok körében. Bár a 60 millió lakosú Franciaországban az országos képzési hálózatban marginális helyet foglal el az ún. Maisons Familiales Rurales típusú szakképző intézményi hálózat a maga 800 iskolájával, mégis jelentős szerepe van, mert az átlagosnál rosszabb szociális helyzetben lévő fiataloknak is lehetőséget nyújt, hogy szakmát tanuljanak.

Tovább a cikkre

♦ ♦ ♦

Vállalkozásfejlesztés Észak-Olaszországban

Münnich Zsófia, Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség

A tanulmányút célja az volt, hogy a vállalkozási készségek fejlesztésével kapcsolatos jó gyakorlatokat oszthassanak meg egymással a különböző területeken tevékenykedő szakértők. Az öt nap során több, a vállalkozások, vállalkozási készségek fejlesztése szempontjából fontos szervezet képviselőjével találkozhattunk. Közös pont, hogy mindenképpen szeretnék az iskolai, szakiskolai oktatást a cégek igényeihez közelíteni, hiszen ez mind a felsőoktatás, mind a szakoktatás terén engedhetetlen. Ehhez azonban a vállalatok részéről is egyfajta szemléletváltásra van szükség.

Tovább a cikkre

♦ ♦ ♦

Alacsony végzettségűek társadalmi-gazdasági integrációja Flandriában

Pete Zoltán, Építési Vállalkozók Országos Szövetsége

A tanulmányút az oktatásból a munka világába való átmenet elősegítésnek flandriai gyakorlatát mutatta be. A jól felépített program során a flamand képzési struktúra minden szegmensét, azaz az iskolarendszerű képzés mellett a felnőttképzést, átképzést, valamint a speciális képzési lehetőségeket nyújtó intézmények tevékenységét is módunkban állt megismerni. Átfogó képet kaphattunk arról, hogy Flandriában milyen lehetőségek és milyen intézményi háttér segíti elő a fiataloknak, közülük is legfőképpen a szociális, mentális vagy más problémákkal küzdő fiataloknak a munka világába történő orientálását.

Tovább a cikkre

♦ ♦ ♦

Az egész életen át tartó tanácsadás rendszere Litvániában

Hajdú Endre, Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pszichológiai Tanácsadó Intézet

Lenyűgöző az a fejlődés, amit Litvánia a pályatanácsadás területén szakpolitikai, intézményi  és a gyakorlati munka szintjén néhány év leforgása alatt elért. Az országos pályainformációs adatbázisuk bármelyik országban alkalmazható lenne.

Tovább a cikkre