Nyomtats

Tegnap még tanulni jártak oda, ma dolgozni

2017. 07. 19.
duális képzés, emberierõforrás, foglalkoztatás, pályakezdõ, szakképzés
Interjú a Bosch duális képzésében részt vevõ három fiatallal. Alig két hete végeztek, de máris két munkanappal a hátuk mögött beszélgettünk.

 

Hogy nem kell majd sokáig várniuk az állásajánlatra, gyakorlatilag már akkor borítékolható volt, amikor erre a képzésre jelentkeztek. A Bosch duális szakképzésébõl ugyanis – mondhatni – egyenes út vezet a cégcsoport miskolci gyáraiba. Mindössze szorgalom és érdeklõdés kérdése. Ha ez a kettõ megvan, azaz a diák szereti és tanulja is a választott szakmát, akkor biztos munkahelye lesz náluk. Így gondolta ezt Róbert és Péter, akik mechatronikai technikus, valamint Dávid, aki gyártósori gépbeállító képzésre járt az Andrássy Gyula Szakgimnázium és Szakközépiskolába.

Mint az a beszélgetés során kiderült, mindannyiukban megvolt a mûszaki érdeklõdés, és a mai napig úgy gondolják, jól döntöttek, amikor ezt a képzést választották. Abban is egyetértenek, nagyon fontos lenne, hogy minél fiatalabb korban megismerhessék a gyerekek az egyes szakmákat, bepillanthassanak a különbözõ gyárak mûködésébe, hogy eldönthessék, mi érdekli õket és melyik szakma áll legközelebb hozzájuk.

 

Miért választottátok ezt a szakmát, miért jelentkeztetek a Bosch duális képzésére?

RÓBERT: Egy Andrássyban tanuló barátomtól hallottam, hogy indul ez a képzés, és úgy gondoltam, mivel a Bosch támogatja, ez biztos hátteret és munkalehetõséget jelent a továbbiakban.

DÁVID: Általános iskolában, nyolcadikban jött hozzánk egy tanár az Andrássyból, aki beszélt errõl a képzésrõl. Tetszett, amit mondott, és mivel sok jót hallottam a Boschról, ennek hatására úgy döntöttem a szüleimmel, hogy megpróbálom. És most itt állok, elvégeztem a szakmát és rögtön állást is kaptam a Boschtól.

PÉTER: Egy barátom révén egy andrássys tanártól hallottam a lehetõségrõl, s miután a médiában sok jót olvastam a duális képzésrõl, emellett érdekel a mechatronika, úgy döntöttem, kipróbálom. A döntõ talán az volt, hogy úgy gondoltam, sokkal jobb egy céggel együtt dolgozni, mint utóbb egy külsõs iskolából munkát keresni. Szerintem ez egy nagyon jó dolog, és szerencsésnek tartom magam, hogy ide jelentkeztem. A képzés maximálisan megfelelt az elõzetes elvárásaimnak, s miután munkát is kaptam, beigazolódott, hogy ez egy remek konstrukció.

 

Mivel adott többet ez a duális szakképzés, mint egy normál iskolai szakképzés?

RÓBERT: Ami a legfontosabb, hogy itt helyben tanultuk az elméletre épült gyakorlatot a jól felkészült oktatóktól, és mindent azonnal megnézhettünk és kipróbálhattunk. Nem mellékesen csúcsminõségû gépeken gyakorolhattunk.

DÁVID: Vitathatatlanul könnyebb úgy tanulni, hogy bevisznek minket a gyárba a szakemberek mellé, és velük együtt gyakorolhattunk. Könnyebb így elsajátítani a szükséges szakmai ismereteket.

PÉTER: Az oktatóink már sok idõt töltöttek el a termelésben, és az õ szakmai tapasztalataikat is hozzá tudják adni az oktatáshoz. Ettõl is „életszagú” ez a képzés és ez így nagyon jó dolog.

 

Meséljetek a képzésrõl! Mit tanultatok, mennyi idõt voltatok gyakorlaton?

RÓBERT: Mechatronikai technikus képzésre jártam, ami egy érettségi utáni 2 éves képzés. Tanulmányaink során átfogó ismeretekre tettünk szert a gépészeti és elektronikai, illetve egy picit az informatikai területen is. Nagyon sokat tanultunk a különbözõ szerelésekrõl, vezérlésekrõl, és a programozáson keresztül megismertük a mechatronika alapjait.

PÉTER: Ezen belül volt olyan modul, amibe mélyebben belementünk, ilyen például a hidraulika és a pneumatika, de a mechatronikai mini oktatósoron a programozásba, a beállításokba és a szerelésbe is elmélyültünk.

DÁVID: Gyártósori gépbeállítóként 3 éves szakiskolai képzésben vettem részt. Mi jobban belefolytunk a pneumatika és hidraulika ágazataiba, valamint az elektronikai részbe is. Hangsúlyosak voltak a különbözõ szerelések, kézi megmunkálások.

PÉTER: Az elsõ évben inkább elméleti részek voltak, ekkor többet voltunk az Andrássyban, de a második évben már a Boschban voltunk több idõt, és többet foglalkoztunk a gyakorlattal is. (A duális képzés bevezetése óta a felmenõ rendszerben õk még 1 napot töltöttek a Boschnál az elsõ évben és 2,5-et a másodikban. A mostani diákok már 2 napot jönnek az elsõ évben és 3-at a másodikban – a szerk.)

RÓBERT: És a két év között volt egy 4 hetes nyári gyakorlatunk is a gyárban.

DÁVID: Mi az elsõ évben, valamint a második év félévéig a tanmûhelyekben tanultuk a különbözõ modulokat, de a második év közepétõl már a szervizpontokon, oktató gyártósoron is folyt a gyakorlati képzés. A tanmûhelyben elméletigényes gyakorlatot folytattunk, míg a gyárban megoldandó feladatokat is kaptunk a minket segítõ/oktató szakemberektõl.

 

És hogy jól végezték a munkájukat az oktatóitok, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy immár dolgoztok is…

PÉTER: Az elmúlt hónapokban legalább két-három részlegnél volt mindenki interjúkon, így mindenki elõtt ott volt a lehetõség, hogy bizonyítsa alkalmasságát, illetve eldöntse, hogy melyik munkafázis tetszik neki leginkább.

 

Mi alapján döntöttetek?

RÓBERT: Én minõségbiztosítási területre megyek.

PÉTER: Nekem az volt a legfontosabb, hogy az itt tanult szakmai tapasztalatokat fel tudjam használni. Az is szempont volt, hogy olyan munkatársakkal dolgozhatok együtt, akik már ismernek, tudják, hogy mire vagyok képes.

 

Mindezek tükrében mennyire vagytok elégedettek a képzéssel?

RÓBERT: A lehetõ legjobb döntést hoztam. Az itteni körülmények miatt, ahogy a gyakorlati képzést végezhettük, amilyen gépeken, berendezéseken és felszereléssel tanulhattunk. Nem beszélve arról, hogy a gyakorlati vizsga után szinte azonnal munkába állhattam egy biztos munkahelyen. Nekem ez volt a legfontosabb.

PÉTER: Teljes mértékben jó döntés volt.

 

Évek óta halljuk, hogy nincsenek szakemberek, és bár egyre nagyobb a gond, sok gyerek továbbra sem akar szakmát tanulni. Ti hogyan ajánlanátok nekik a piacképes szakmát adó duális képzést?

PÉTER: Azt gondolom, nagyon jól járnak a fiatalok ezzel a képzéssel, hiszen az egyetemeken túlképzés van, ami jól látszik az egyre magasabb ponthatárokból, és korántsem garantált, hogy diplomával a zsebükben el tudnak helyezkedni. Míg egy jó szakmával igen…

RÓBERT: Nagyon fontos, hogy azok a gyerekek jöjjenek ide, akik mûszaki beállítottságúak. Én 16-17 évesen sokat barkácsoltam otthon, szerelésekkel, különbözõ gépek karbantartásával töltöttem sok idõt. Attól kezdve tudtam, hogy a késõbbiekben ezzel szeretnék foglalkozni. De azt akartam, hogy ne csak egy dologhoz értsek, és ettõl a képzéstõl megkaptam ezt.

PÉTER: Nálam sokkal korábban kiderült a mûszaki érdeklõdés, gyermekkoromban szereltem szét az elsõ rádiót. Nekem alap volt, hogy ezt szeretném csinálni. Engem megnyugtat, és vallom, hogy élvezettel is lehet csinálni ezt a szakmát.

DÁVID: Nálam is hamar megmutatkozott a mûszaki érdeklõdés. Hatodik-hetedikben én szerelgettem, raktam össze és tisztítottam az ismerõsöknek a számítógépét. Nyolcadikban már egyértelmû volt, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. És amikor hallgattam az andrássys tanár elõadását a képzésrõl, úgy gondoltam, hogy nem veszthetek semmit, és mára oda­jutottam, hogy munkát kaptam.

 

Ez a 2. munkanapotok. Milyen elvárásokkal álltatok munkába?

PÉTER: Hogy minél pontosabbak legyünk és ne adjuk fel egy hónap után. Legyen kitartásunk csinálni, ismerkedni és elmélyülni a szakmában.

RÓBERT: Hogy a kiadott munkát maradéktalanul elvégezzük.

DÁVID: Én a munkatársakkal való kiváló együttmûködést emelném ki.

 

Szerzõ: Uri Mariann, mariann.uri@eszak.hu

Forrás: Észak-Magyarország Online

 

Jó szakma, jó ösztöndíj és biztos elhelyezkedés

 

Egy ideje már a Bosch próbál minden üres pozíciót a duális szakképzésben végzõsök körébõl betölteni. Csak akkor fordulunk a munkaerõpiacra, ha nem találunk a duális szakképzésbõl megfelelõ szakembert. Ez idén is jól sikerült, mert a végzést követõen 33 fõ állt munkába június 15-tel vagy július elejével – mondta Masa Beáta, a Bosch Miskolc HR-igazgatója.

 

Mi szerveztünk interjúkat és küldtünk javaslatokat az egyes szakmai osztályoknak az alapján, hogy kinek mihez van jobban érzéke. Igyekeztünk mindig az osztályokra szükséges kompetenciák szerint diákokat ajánlani, kinek a gépészet, kinek a villamosság az erõssége, de ha egy diák volt kint Erasmus ösztöndíjjal külföldön és nyelvet is beszél, õt oda irányítottuk, ahol a nyelvtudásra is szükség van – hangsúlyozta Sándor Csaba, a TGA duális szakképzésért és operátorképzésért felelõs csoportvezetõtõl.

 

Ezek alapján a technikusok közül mentek a már említett minõségbiztosítási területre, karbantartási és szervizterületre, de vannak beszállítói auditor vagy gépbeállító területen is. A szakmunkásképzésben végzettek pedig gyártósori gépbeállítók, akik az automatizált vagy félautomatizált gyártósorok felügyeletét, beállítását, átállítását végezik.

 

Ami mindenképpen kiemelhetõ, hogy a duális képzésben részt vevõ diákok a tanulmányi eredménytõl és aktivitásuktól függõen jó ösztöndíjat is kapnak – tette hozzá.

 

 


Kapcsolódó anyagok:
Név Megjegyzés Típus Méret