Hírek

Nyomtatás

Tegnap még tanulni jártak oda, ma dolgozni

2017. 07. 19.
duális képzés, emberierőforrás, foglalkoztatás, pályakezdő, szakképzés
Interjú a Bosch duális képzésében részt vevő három fiatallal. Alig két hete végeztek, de máris két munkanappal a hátuk mögött beszélgettünk.

 

Hogy nem kell majd sokáig várniuk az állásajánlatra, gyakorlatilag már akkor borítékolható volt, amikor erre a képzésre jelentkeztek. A Bosch duális szakképzéséből ugyanis – mondhatni – egyenes út vezet a cégcsoport miskolci gyáraiba. Mindössze szorgalom és érdeklődés kérdése. Ha ez a kettő megvan, azaz a diák szereti és tanulja is a választott szakmát, akkor biztos munkahelye lesz náluk. Így gondolta ezt Róbert és Péter, akik mechatronikai technikus, valamint Dávid, aki gyártósori gépbeállító képzésre járt az Andrássy Gyula Szakgimnázium és Szakközépiskolába.

Mint az a beszélgetés során kiderült, mindannyiukban megvolt a műszaki érdeklődés, és a mai napig úgy gondolják, jól döntöttek, amikor ezt a képzést választották. Abban is egyetértenek, nagyon fontos lenne, hogy minél fiatalabb korban megismerhessék a gyerekek az egyes szakmákat, bepillanthassanak a különböző gyárak működésébe, hogy eldönthessék, mi érdekli őket és melyik szakma áll legközelebb hozzájuk.

 

Miért választottátok ezt a szakmát, miért jelentkeztetek a Bosch duális képzésére?

RÓBERT: Egy Andrássyban tanuló barátomtól hallottam, hogy indul ez a képzés, és úgy gondoltam, mivel a Bosch támogatja, ez biztos hátteret és munkalehetőséget jelent a továbbiakban.

DÁVID: Általános iskolában, nyolcadikban jött hozzánk egy tanár az Andrássyból, aki beszélt erről a képzésről. Tetszett, amit mondott, és mivel sok jót hallottam a Boschról, ennek hatására úgy döntöttem a szüleimmel, hogy megpróbálom. És most itt állok, elvégeztem a szakmát és rögtön állást is kaptam a Boschtól.

PÉTER: Egy barátom révén egy andrássys tanártól hallottam a lehetőségről, s miután a médiában sok jót olvastam a duális képzésről, emellett érdekel a mechatronika, úgy döntöttem, kipróbálom. A döntő talán az volt, hogy úgy gondoltam, sokkal jobb egy céggel együtt dolgozni, mint utóbb egy külsős iskolából munkát keresni. Szerintem ez egy nagyon jó dolog, és szerencsésnek tartom magam, hogy ide jelentkeztem. A képzés maximálisan megfelelt az előzetes elvárásaimnak, s miután munkát is kaptam, beigazolódott, hogy ez egy remek konstrukció.

 

Mivel adott többet ez a duális szakképzés, mint egy normál iskolai szakképzés?

RÓBERT: Ami a legfontosabb, hogy itt helyben tanultuk az elméletre épült gyakorlatot a jól felkészült oktatóktól, és mindent azonnal megnézhettünk és kipróbálhattunk. Nem mellékesen csúcsminőségű gépeken gyakorolhattunk.

DÁVID: Vitathatatlanul könnyebb úgy tanulni, hogy bevisznek minket a gyárba a szakemberek mellé, és velük együtt gyakorolhattunk. Könnyebb így elsajátítani a szükséges szakmai ismereteket.

PÉTER: Az oktatóink már sok időt töltöttek el a termelésben, és az ő szakmai tapasztalataikat is hozzá tudják adni az oktatáshoz. Ettől is „életszagú” ez a képzés és ez így nagyon jó dolog.

 

Meséljetek a képzésről! Mit tanultatok, mennyi időt voltatok gyakorlaton?

RÓBERT: Mechatronikai technikus képzésre jártam, ami egy érettségi utáni 2 éves képzés. Tanulmányaink során átfogó ismeretekre tettünk szert a gépészeti és elektronikai, illetve egy picit az informatikai területen is. Nagyon sokat tanultunk a különböző szerelésekről, vezérlésekről, és a programozáson keresztül megismertük a mechatronika alapjait.

PÉTER: Ezen belül volt olyan modul, amibe mélyebben belementünk, ilyen például a hidraulika és a pneumatika, de a mechatronikai mini oktatósoron a programozásba, a beállításokba és a szerelésbe is elmélyültünk.

DÁVID: Gyártósori gépbeállítóként 3 éves szakiskolai képzésben vettem részt. Mi jobban belefolytunk a pneumatika és hidraulika ágazataiba, valamint az elektronikai részbe is. Hangsúlyosak voltak a különböző szerelések, kézi megmunkálások.

PÉTER: Az első évben inkább elméleti részek voltak, ekkor többet voltunk az Andrássyban, de a második évben már a Boschban voltunk több időt, és többet foglalkoztunk a gyakorlattal is. (A duális képzés bevezetése óta a felmenő rendszerben ők még 1 napot töltöttek a Boschnál az első évben és 2,5-et a másodikban. A mostani diákok már 2 napot jönnek az első évben és 3-at a másodikban – a szerk.)

RÓBERT: És a két év között volt egy 4 hetes nyári gyakorlatunk is a gyárban.

DÁVID: Mi az első évben, valamint a második év félévéig a tanműhelyekben tanultuk a különböző modulokat, de a második év közepétől már a szervizpontokon, oktató gyártósoron is folyt a gyakorlati képzés. A tanműhelyben elméletigényes gyakorlatot folytattunk, míg a gyárban megoldandó feladatokat is kaptunk a minket segítő/oktató szakemberektől.

 

És hogy jól végezték a munkájukat az oktatóitok, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy immár dolgoztok is…

PÉTER: Az elmúlt hónapokban legalább két-három részlegnél volt mindenki interjúkon, így mindenki előtt ott volt a lehetőség, hogy bizonyítsa alkalmasságát, illetve eldöntse, hogy melyik munkafázis tetszik neki leginkább.

 

Mi alapján döntöttetek?

RÓBERT: Én minőségbiztosítási területre megyek.

PÉTER: Nekem az volt a legfontosabb, hogy az itt tanult szakmai tapasztalatokat fel tudjam használni. Az is szempont volt, hogy olyan munkatársakkal dolgozhatok együtt, akik már ismernek, tudják, hogy mire vagyok képes.

 

Mindezek tükrében mennyire vagytok elégedettek a képzéssel?

RÓBERT: A lehető legjobb döntést hoztam. Az itteni körülmények miatt, ahogy a gyakorlati képzést végezhettük, amilyen gépeken, berendezéseken és felszereléssel tanulhattunk. Nem beszélve arról, hogy a gyakorlati vizsga után szinte azonnal munkába állhattam egy biztos munkahelyen. Nekem ez volt a legfontosabb.

PÉTER: Teljes mértékben jó döntés volt.

 

Évek óta halljuk, hogy nincsenek szakemberek, és bár egyre nagyobb a gond, sok gyerek továbbra sem akar szakmát tanulni. Ti hogyan ajánlanátok nekik a piacképes szakmát adó duális képzést?

PÉTER: Azt gondolom, nagyon jól járnak a fiatalok ezzel a képzéssel, hiszen az egyetemeken túlképzés van, ami jól látszik az egyre magasabb ponthatárokból, és korántsem garantált, hogy diplomával a zsebükben el tudnak helyezkedni. Míg egy jó szakmával igen…

RÓBERT: Nagyon fontos, hogy azok a gyerekek jöjjenek ide, akik műszaki beállítottságúak. Én 16-17 évesen sokat barkácsoltam otthon, szerelésekkel, különböző gépek karbantartásával töltöttem sok időt. Attól kezdve tudtam, hogy a későbbiekben ezzel szeretnék foglalkozni. De azt akartam, hogy ne csak egy dologhoz értsek, és ettől a képzéstől megkaptam ezt.

PÉTER: Nálam sokkal korábban kiderült a műszaki érdeklődés, gyermekkoromban szereltem szét az első rádiót. Nekem alap volt, hogy ezt szeretném csinálni. Engem megnyugtat, és vallom, hogy élvezettel is lehet csinálni ezt a szakmát.

DÁVID: Nálam is hamar megmutatkozott a műszaki érdeklődés. Hatodik-hetedikben én szerelgettem, raktam össze és tisztítottam az ismerősöknek a számítógépét. Nyolcadikban már egyértelmű volt, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. És amikor hallgattam az andrássys tanár előadását a képzésről, úgy gondoltam, hogy nem veszthetek semmit, és mára oda­jutottam, hogy munkát kaptam.

 

Ez a 2. munkanapotok. Milyen elvárásokkal álltatok munkába?

PÉTER: Hogy minél pontosabbak legyünk és ne adjuk fel egy hónap után. Legyen kitartásunk csinálni, ismerkedni és elmélyülni a szakmában.

RÓBERT: Hogy a kiadott munkát maradéktalanul elvégezzük.

DÁVID: Én a munkatársakkal való kiváló együttműködést emelném ki.

 

Szerző: Uri Mariann, mariann.uri@eszak.hu

Forrás: Észak-Magyarország Online

 

Jó szakma, jó ösztöndíj és biztos elhelyezkedés

 

Egy ideje már a Bosch próbál minden üres pozíciót a duális szakképzésben végzősök köréből betölteni. Csak akkor fordulunk a munkaerőpiacra, ha nem találunk a duális szakképzésből megfelelő szakembert. Ez idén is jól sikerült, mert a végzést követően 33 fő állt munkába június 15-tel vagy július elejével – mondta Masa Beáta, a Bosch Miskolc HR-igazgatója.

 

Mi szerveztünk interjúkat és küldtünk javaslatokat az egyes szakmai osztályoknak az alapján, hogy kinek mihez van jobban érzéke. Igyekeztünk mindig az osztályokra szükséges kompetenciák szerint diákokat ajánlani, kinek a gépészet, kinek a villamosság az erőssége, de ha egy diák volt kint Erasmus ösztöndíjjal külföldön és nyelvet is beszél, őt oda irányítottuk, ahol a nyelvtudásra is szükség van – hangsúlyozta Sándor Csaba, a TGA duális szakképzésért és operátorképzésért felelős csoportvezetőtől.

 

Ezek alapján a technikusok közül mentek a már említett minőségbiztosítási területre, karbantartási és szervizterületre, de vannak beszállítói auditor vagy gépbeállító területen is. A szakmunkásképzésben végzettek pedig gyártósori gépbeállítók, akik az automatizált vagy félautomatizált gyártósorok felügyeletét, beállítását, átállítását végezik.

 

Ami mindenképpen kiemelhető, hogy a duális képzésben részt vevő diákok a tanulmányi eredménytől és aktivitásuktól függően jó ösztöndíjat is kapnak – tette hozzá.